De overgang van groep 2 naar groep 3 is nog heel vaak een hele grote stap. Vaak geven de leerkrachten van groep 2 aan dat zij het idee hebben de kleuters te moeten “klaarstomen” voor groep 3 en dat er te weinig wordt gekeken naar de ontwikkeling van het kind.
Even zwart wit gezegd, de kleuters starten na de zomervakantie allemaal in een methode en houden de leerkrachten van groep 3 dan nog wel rekening met de ontwikkelingsfase waarin de kleuter voor de vakantie zat.
Zou het anders kunnen? Ook de leerkrachten van groep 3 voelen de druk van het werken vanuit de methode. Vaak zijn ze methodevolgend maar kan je ook ontwikkelingsvolgend werken in groep 3 door bijv thematisch te werken en hoe ziet dat er dan uit?
Tijdens de nieuwe cursus: “Doorgaande lijn groep2 naar groep 3” gaan we daarmee aan het werk.
Bijeenkomst 1: Overgang van kleuter naar schoolkind
Wat is kenmerkend voor onderwijs in de kleuterbouw en wat kunnen we inzetten in groep 3?
Bijeenkomst 2: Thematisch werken in groep 3
Hoe kunnen we functionele taal- lees-, schrijf- en spelactiviteiten bij de thema’s inzetten
Bijeenkomst 3: Aan de slag, hoe bereid ik een thema voor?
Hoe kan ik vanuit de doelen van groep 3 een passend aanbod bieden aan mijn groep.
Studiebelasting: 23 uur
Contact uren 7,5 uur
Zelfstudie 7,5 uur
Huiswerk 8 uur
Let op:
De cursus/workshop zit vol. Je kunt je nog wel inschrijven. Bij voldoende aanmeldingen wordt een extra cursus/workshop georganiseerd.